Kolekcjonowanie okazów chorób roślin
Słownik niezrozumiałych pojęć tutaj
Wprowadzenie
Sformułowanie trafnej diagnozy fitopatologicznej jest uwarunkowane posiadaniem roślin z objawami reprezentującymi różne stadia choroby.
Kolekcjonowanie i następnie konserwowanie chorych roślin ponadto sprzyja (1) nabyciu umiejętności znajdywania chorób w środowisku, (2) rozwijaniu zdolności diagnozowania chorób, (3) kształceniu umiejętności dyskutowania pojawiających się problemów i (4) zapoznaniu się z pracą w laboratorium fitopatologicznym.
Postawienie diagnozy choroby rośliny zwykle wiąże się z potrzebą:
1. |
Zebrania materiału z różnych stanowisk (np. pole, ogród, rów przydrożny, teren przy Uczelni, łąka, las itp.). |
2. |
Uzyskania informacji o: |
|
|
|
|
|
|
3. |
Zebrania wystarczającej liczby okazów w celu przedstawienia reprezentatywnych objawów chorobowych, faz symptomatycznych i objawów etiologicznych. |
4. |
Sporządzenia protokołu obserwacji polowej, obejmującego: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Utrzymania świeżości zebranego materiału do czasu przeprowadzenia diagnozy w wyniku: |
|
|
|
|
|
|
6. |
Wykonania diagnozy w oparciu o: |
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
Zakonserwowania zebranego materiału przez: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. |
Przechowanie zakonserwowanego materiału w słojach, pudełkach, w arkuszach lub kopertach. |
Cel ćwiczenia
1. |
Przygotowanie się do sporządzenia zielnika. |
Ćwiczenie
1. |
W oparciu o zalecenia podane wyżej sporządź zielnik zawierający 30 roślin z objawami chorobowymi. |